Ελλάδα

Χοροί

Ελληνικοί χοροί
Ευζωνάκια

Ευζωνάκια

Λέρος

Λέρος

Ευζωνάκια

Αποκριάτικος αντρικός χορός από τη Λέρο. Το όνομά του προέρχεται από τη σατιρική μίμηση των “ευζώνων” με την εκτέλεση “στρατιωτικών” παραγγελμάτων. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι κύκλος αρχικά, με τους χορευτές να χορεύουν ελεύθερα ανάλογα με τα παραγγέλματα, και μετά να γίνεται τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή, με τους χορευτές να χορεύουν “γρήγορο χασάπικο” με λαβή από τους ώμους.

Ζεϊμπέκικος

Σύρος

Σύρος

Ζεϊμπέκικος

Ο χορός πιθανότατα αντλεί την καταγωγή του από τους Ζεϊμπέκηδες του Αϊδινίου, αλλά υπάρχουν πολλές εκδοχές ακόμη. Σε ό,τι αφορά στην κοινωνική του διάσταση ορίζεται ως ρεμπέτικος χορός, τουλάχιστον για την περίοδο 1850-1953 ενώ από το 1953 έως το 1980 οι μετεξελίξεις και οι μετασχηματισμοί της ελληνικής κοινωνίας φέρνουν στο προσκήνιο “χασάπικο” ως λαϊκό χορό. Από το 1980 και εντεύθεν ορίζεται ως πανελλήνιος χορός που εξελίσσεται σύμφωνα με την ελληνική αστικολαϊκή μουσική παράδοση

Ζερβόδεξος (μορφή Σύμης)

Ζερβόδεξος (μορφή Σύμης)

Σύμη

Σύμη

Ζερβόδεξος

Χορός από τη Σύμη. Λέγεται και “Νανού” από του τραγούδι για τα τοπωνύμια της Σύμης. Το όνομά του το πήρε από την αλλαγή κατεύθυνσης των χορευτών πότε προς τα ζερβά (αριστερά) και πότε προς τα δεξιά. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αμφίδρομη. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι με το χέρια τεντωμένα κάτω. Επιπλέον, να τονίσουμε ότι είναι ένας εύθυμος χορός που τον παράγγελναν στις πρωινές ώρες, όταν πια είχαν όλοι κουραστεί, ώστε να ζωντανέψει και πάλι το γλέντι, καθώς οι συνεχείς στροφές συμβάλλουν στην εύθυμη ατμόσφαιρα του χορού, πολύ περισσότερο όταν, συχνά, ο λυράρης κατευθύνει τους χορευτές έξω από το σπίτι, το καφενείο ή την πλατεία, όπου γίνεται το γλέντι ή πάνω σε τοίχους, σε ρυάκια κλπ.. Επισημαίνεται ότι στη σύγχρονη χορογράφησή του έχει και κίνηση μέσα-έξω στο ρεφρέν του τραγουδιού “Νανού” με άρση των χεριών στο ύψος των ώμων.

Ζερβόδεξος (μορφή Καρπάθου)

Ζερβόδεξος (μορφή Καρπάθου)

Κάρπαθος

Κάρπαθος

Ζερβόδεξος

Χορός από τη κεντρική Κάρπαθο. Το όνομά του το πήρε από την αλλαγή κατεύθυνσης των χορευτών πότε προς τα ζερβά (αριστερά) και πότε προς τα δεξιά. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αμφίδρομη. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι σταυρωτή με το δεξί χέρι πάνω από το αριστερό του επόμενου χορευτή. Επισημαίνεται ότι ο χορός αυτός παρουσιάζεται μόνο από τις χορευτικές ομάδες του νησιού και δε χορεύεται στα γλέντια.

Ζερβόδεξος (μορφή Χάλκης)

Ζερβόδεξος (μορφή Χάλκης)

Χάλκη

Χάλκη

Ζερβόδεξος

Χορός από τη Χάλκη. Το όνομά του το πήρε από την αλλαγή κατεύθυνσης των χορευτών πότε προς τα ζερβά (αριστερά) και πότε προς τα δεξιά, αν και στην πραγματικότητα είναι μόνο ζερβά. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με φορά ωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι σταυρωτή με το δεξί χέρι πάνω από το αριστερό του επόμενου χορευτή. Επισημαίνεται ότι ο χορός αυτός χορεύεται τις πρωινές ώρες για να ξεκουραστούν οι χορευτές, γι’ αυτό και έχει πολύ αργή μελωδία και βήματα.