Ελλάδα

Χοροί

Ελληνικοί χοροί

Ζερβόδεξος (μορφή Αφάντου Ρόδου)

Ρόδος

Ρόδος

Ζερβόδεξος

Χορός από το χωριό Αφάντου της Ρόδου. Το όνομά του το πήρε από την αλλαγή κατεύθυνσης των χορευτών πότε προς τα ζερβά (αριστερά) και πότε προς τα δεξιά. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αμφίδρομη το οποίο αλλάζει κατά τη διάρκεια του χορού σε δύο ομόκεντρους κύκλους οι οποίοι έχουν αντίθετοι φορά. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι με το αριστερό χέρι πάνω από τον δεξιό ώμο τους κρατώντας συνήθως μαντίλι του οποίου την άκρη ρίχνουν στην πλάτη τους, την άκρη του οποίου κρατά με το δεξί χέρι ο επόμενος χορευτής ή χορεύτρια. Επιπλέον, να τονίσουμε ότι είναι ένας εύθυμος χορός που τον παράγγελναν στις πρωινές ώρες, όταν πια είχαν όλοι κουραστεί, ώστε να ζωντανέψει και πάλι το γλέντι, καθώς οι συνεχείς στροφές συμβάλλουν στην εύθυμη ατμόσφαιρα του χορού, πολύ περισσότερο όταν, συχνά, ο λυράρης κατευθύνει τους χορευτές έξω από το σπίτι, το καφενείο ή την πλατεία, όπου γίνεται το γλέντι ή πάνω σε τοίχους, σε ρυάκια κλπ.

Ζερβόδεξος (μορφή Καλυθιών Ρόδου)

Ζερβόδεξος (μορφή Καλυθιών Ρόδου)

Ρόδος

Ρόδος

Ζερβόδεξος

Αποκριάτικος χορός από το χωριό Καλυθιές της Ρόδου. Το όνομά του το πήρε από την αλλαγή κατεύθυνσης των χορευτών πότε προς τα ζερβά (αριστερά) και πότε προς τα δεξιά. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο όλοι μαζί  ή ανά τριάδες- τετράδες που άλλαζαν μεταξύ τους θέσεις κατά το γρήγορο μέρος της μουσικής, με κατεύθυνση αμφίδρομη. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι σταυρωτή με το αριστερό χέρι πάνω από το δεξί χέρι του επόμενου χορευτή ή χορεύτριας.

Βλάχα (μορφή Ρόδου)

Βλάχα (μορφή Ρόδου)

Ρόδος

Ρόδος

Βλάχα

Αποκριάτικος χορός από το χωριό της Απολλακιάς (όπου υπάρχει και τραγούδι) αλλά και στα Σιάννα και Μονόλιθο, χωριά της Ρόδου που είναι απέναντι από το νησί της Χάλκης απ’ όπου προέρχεται και ο χορός. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι από τους ώμους ή σταυρωτή με το αριστερό χέρι πάνω από το δεξί.

Βλάχα (μορφή Χάλκης)

Βλάχα (μορφή Χάλκης)

Χάλκη

Χάλκη

Βλάχα

Αποκριάτικος χορός από τη Χάλκη. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι από τους ώμους. Επισημαίνεται ότι ο χορός χορεύεται κατά τις πρωινές ώρες για να ξεκουράσει τους χορευτές από την ολονύχτια “σούστα” και ότι σύγχρονα χορεύεται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου.

Βλαχοπούλα

Βλαχοπούλα

Νάξος

Νάξος

Βλαχοπούλα

Αποκριάτικος χορός από τ’ Απεράθου της Νάξου. Το όνομά του οφείλεται στο τραγούδι “Στην κεντημένη σου ποδιά, μωρ’ βλάχα, βλαχοπούλα”. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι σπειροειδές με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι από τους ώμους. Χορευόταν σπανίως, υπό τη συνοδεία τσαμπούνας, από συγκεκριμένες οικογένειες του χωριού ως τα μέσα της δεκαετίας του ’90 αλλά πλέον δεν χορεύεται ούτε καν από τις χορευτικές ομάδες.