Ελλάδα

Χοροί

Ελληνικοί χοροί
Βλάχα (μορφή Φιλωτίου Νάξου)

Βλάχα (μορφή Φιλωτίου Νάξου)

Νάξος

Νάξος

Βλάχα

Αποκριάτικος χορός από τη Νάξο (παραλλαγή από το Φιλώτι). Το όνομά του οφείλεται είτε στο τραγούδι “Στην κεντημένη σου ποδιά, μωρ’ βλάχα” είτε στο αποκριάτικο ντύσιμο της παλιάς εποχής που περιλάμβανε Βλάχους ή Φουστανελάδες. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι σπειροειδές με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι από τους ώμους. Επισημαίνεται ότι υπάρχουν επτά διαφορετικές μορφές της και ότι σύγχρονα χορεύεται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου στα ναξιώτικα γλέντια.

Βλάχα (παλαιά μορφή Νάξου)

Βλάχα (παλαιά μορφή Νάξου)

Νάξος

Νάξος

Βλάχα

Αποκριάτικος χορός από τη Νάξο (παλαιά μορφή). Το όνομά του οφείλεται είτε στο τραγούδι “Στην κεντημένη σου ποδιά, μωρ’ βλάχα” είτε στο αποκριάτικο ντύσιμο της παλιάς εποχής που περιλάμβανε Βλάχους ή Φουστανελάδες. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι σπειροειδές με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι από τους ώμους. Επισημαίνεται ότι υπάρχουν επτά διαφορετικές μορφές της και ότι σύγχρονα χορεύεται καθ’ όλη τη διάρκεια του χρόνου στα ναξιώτικα γλέντια ενώ ο συγκεκριμένος τύπος δεν χορεύεται πλέον, παρά μόνο σε χορευτικές παραστάσεις κυρίως από τις ομάδες του Φιλωτίου.

Γονατιστός

Γονατιστός

Κάρπαθος

Κάρπαθος

Γονατιστός

Χορός από την Κάρπαθο. Το όνομά του προέρχεται από το ιδιαίτερο γονάτισμα στο βήμα. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι σταυρωτή με το αριστερό χέρι πάνω από το δεξί χέρι του επόμενου χορευτή. Επισημαίνεται ότι στο γλέντι της Καρπάθου ο Γονατιστός ακολουθεί τον “Σιανό” κα προετοιμάζει το σώμα για τον “Πάνω χορό”.

Διπλός εμπρός

Διπλός εμπρός

Νίσυρος

Νίσυρος

Διπλός εμπρός

Χορός από τη Νίσυρο. Το όνομά του προέρχεται από το διπλό μπάσιμο προς τα μπροστά. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι σταυρωτή με το αριστερό χέρι πάνω. Ο “διπλός εμπρός ή ομπρός” είναι χορός του πρωινού πάνω στη μελωδία του μικρασιατικού “Γιαρούμπι” και χρησιμοποιείται για να ξεκουραστούν οι χορευτές και μετά να ξαναρχίσουν τη “Σούστα”.

Ειρήνη

Ειρήνη

Τήλος

Τήλος

Ειρήνη

Γαμήλιος γυναικείος χορός από την Τήλο. Το όνομά του προκύπτει από το ομώνυμο τραγούδι. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Η λαβή είναι σταυρωτή με το αριστερό χέρι πάνω από το δεξί χέρι της επόμενης χορεύτριας. Η διάταξη των χορευτών αποτελείται από δύο αντικρυστές παράλληλες ομάδες οι οποίες κινούνται μπρος-πίσω. Πιθανότατα, όπως και ο χορός “Καμάρες”, σχετίζεται με τις “Καντρίλιες”.