Ελλάδα

Χοροί

Ελληνικοί χοροί
Τσιφτετέλι (γενική μορφή)

Τσιφτετέλι (γενική μορφή)

Ερμούπολη, Ελλάδα

Αμοργός

Τσιφτετέλι

Πανελλήνιος χορός με προέλευση από τη Μικρά Ασία όπως χορεύεται στα νησιά. Λέγεται και “Αξαπολυτός” ή “Πατητός”. Το όνομα του σκοπού, σημαίνει στα τουρκικά “διπλόχορδο” και έχει βήματα “πατητά”, που αφορούν στο πέλμα του ποδιού. Έχει μουσικό μέτρο 4/4. Το χορευτικό σχήμα είναι ζευγαρωτό χωρίς συγκεκριμένη κατεύθυνση. Η διάταξη των ζευγαριών αν είναι πολλά, είναι τυχαία στο χώρο. Η λαβή είναι ελεύθερη και το ζευγάρι είναι αντίκρυ ο ένας στον άλλο.

Μπίνα

Κίμωλος, Ελλάδα

Κίμωλος

Μπίνα

Αποκριάτικο χοροπαίχνιδο από την Κίμωλο. Το όνομά του προέρχεται από το δίστιχο που τραγούδαγαν οι χορευτές και σημαίνει “κουβάλημα κάποιου στην πλάτη ή στον ώμο” . Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι αρχικά τόξο το οποίο καταλήγει σε σπείρα καθώς οι χορευτές κουλουριάζουν με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η λαβή των χορευτών, που είναι μόνο άντρες, είναι αρχικά με τα χέρια τεντωμένα κάτω και μετά με το αριστερό χέρι κάτω από το καβάλο τους (περνώντας τα πόδια πάνω από το χέρι του χορευτή που βρίσκεται πίσω τους) ενώ ο πρώτος κρατάει στα χέρια του μία ζώνη και βαράει τους άλλους. Επιπλέον, επισημαίνεται ότι ακριβώς τον ίδιο χορό χόρευαν στη Νάξο (“Κουτεντέ”) και στην Πάρο (“Πάνω Ζε”).

Γαϊτανάκι

Γαϊτανάκι

Σύρος, Σύρος Ερμούπολη, Ελλάδα

Αγαθονήσι

Πανελλήνιος αποκριάτικος χορός. Λέγεται και “Γατάνι” ή “Γαϊτανάκι”. Το όνομά του προέρχεται από τη μεσαιωνικής λέξης «γαϊτάνιν», που σημαίνει μεταξωτό κορδόνι, λωρίδα, ταινία (ίσως σχετίζεται με την πόλη Gaeta της Ιταλίας, ιωνική αποικία γνωστή για την παραγωγή κορδέλας). Έχει μουσικό μέτρο 2/4 στα νησιά και 7/8 στη στεριανή χώρα. Το χορευτικό σχήμα είναι αρχικά κυκλικό και εναλλάσσεται σε δύο ομόκεντρους κύκλους που κινούνται αντίρροπα. Η διάταξη των χορευτών αποτελείται από 13 άτομα, ο ένας εκ των οποίων στηρίζει πάντα το στύλο πάνω στο οποίο είναι δεμένες οι κορδέλες . Η λαβή είναι ελεύθερη μεταξύ των χορευτών αλλά όλοι κρατιόνται από μία κορδέλα (γαϊτάνι) η οποία ξεκινάει από την κορυφή του στύλου στο κέντρο του κύκλου. Εν συνεχεία, όταν οι κορδέλες έχουν όλες τυλιχτεί και οι χορευτές χορεύουν όλο και πιο κοντά στο κοντάρι, αντιστρέφεται η φορά του χορού και αφού τα γαϊτάνια ξετυλιχτούν ο χορός τελειώνει. Ο αριθμός των δώδεκα χορευτών λέγεται ότι δηλώνει τους μήνες του χρόνου που εναλλάσσονται ή τις Ώρες, τις μυθικές θεότητες του χρόνου. Ο κυκλικός χορός συμβολίζει τον κύκλο της ζωής, από τη ζωή στον θάνατο, από τη λύπη στη χαρά, από τον χειμώνα στην άνοιξη και το αντίθετο. Παλαιότερα χορευόταν σε όλη τη χώρα αλλά πλέον μόνο σε χορευτικές παραστάσεις και αναβιώσεις αποκριάτικων εθίμων στις πιο πολλές περιοχές, χωρίς συγκεκριμένο αριθμό χορευτών.

Πέρα στους πέρα κάμπους (μορφή Ρόδου)

Πέρα στους πέρα κάμπους (μορφή Ρόδου)

Ρόδος, Ελλάδα

Ρόδος

Πέρα στους πέρα κάμπους

Τραγούδι παραδοσιακό πιθανότατα από τη Ρόδο της Δωδεκανήσου. Η μουσική και οι στίχοι του τραγουδιού είναι καταχωρισμένοι στον Σταμάτη Χατζηδάκη. Ο ρυθμός του κομματιού είναι 2/4. Διδάσκονται τρεις μορφές (Κως, Ρόδου, Τήλου) στις χορευτικές ομάδες αλλά είναι ένας χορός που πλέον χρησιμοποιείται μόνο για παραστάσεις χορευτικών συγκροτημάτων.

Πέρα στους πέρα κάμπους (μορφή Κω)

Πέρα στους πέρα κάμπους (μορφή Κω)

Κως, Ελλάδα

Κως

Πέρα στους πέρα κάμπους

Τραγούδι παραδοσιακό πιθανότατα από τη Ρόδο της Δωδεκανήσου. Η μουσική και οι στίχοι του τραγουδιού είναι καταχωρισμένοι στον Σταμάτη Χατζηδάκη. Ο ρυθμός του κομματιού είναι 2/4. Διδάσκονται τρεις μορφές (Κως, Ρόδου, Τήλου) στις χορευτικές ομάδες αλλά είναι ένας χορός που πλέον χρησιμοποιείται μόνο για παραστάσεις χορευτικών συγκροτημάτων.