Ελλάδα

Χοροί

Ελληνικοί χοροί
Πόλκα (μορφή Κέας)

Πόλκα (μορφή Κέας)

Κέα

Κέα

Ξενόφερτος χορός με καταγωγή από την Τσεχία (μορφή Κέας). Το όνομά του προέρχεται από την τσεχική λέξη půlka-που σημαίνει μικρό ή μισό, κάτι που αναφέρεται στα μικρά μισά βήματα του χορού. Προφέρεται και “Πόρκα” στα νησιά των Κυκλάδων. Έχει μουσικό μέτρο 4/4. Το χορευτικό σχήμα είναι ζευγαρωτό χωρίς συγκεκριμένη κατεύθυνση. Η διάταξη των ζευγαριών αν είναι πολλά, είναι τυχαία στο χώρο. Η λαβή είναι αγκαλιαστή και το ζευγάρι είναι αντίκρυ ο ένας στον άλλο. Επιπλέον, να τονίσουμε ότι όπως και οι άλλοι “ευρωπαϊκοί” χοροί, μέχρι τις αρχές της δεκαετίας του ’60 χορευόταν σε όλη τη χώρα. Σε μερικές περιοχές (πχ Σίφνος, Ικαρία) διατηρήθηκε στα γλέντια έως και σήμερα. Στη Τζια έχει βήμα σαν “συρτός” και συνήθως ήταν ο τελευταίος χορός στην ενότητα “Συρτό”-“Μπάλλος-“Πόλκα”. Είναι σαν ένα παιχνίδισμα μεταξύ των ζευγαριών, τα οποία προσπαθούν να περάσουν το ένα δίπλα στο άλλο χορεύοντας χωρίς να συγκρουστούν.

Γαουρίστινες

Γαουρίστινες

Κως

Κως

Γαουρίστινες

Αποκριάτικος αντρικός χορός από το χωριό Κέφαλος της Κω. Το όνομά του προέρχεται από τις κινήσεις των μεταμφιεσμένων χορευτών να κλωτσούν προς τα πίσω ο ένας τον άλλον, μιμούμενοι τις κλωτσιές του γαϊδάρου. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα αποτελείται από ένα ή περισσότερα ζευγάρια αντρών με ελεύθερη κίνηση στο χώρο. Ανάλογη διαδικασία ακολουθούνταν και στον παλιό χορό της Κάσου “Κλωτσιές”.

Γονατιστός

Γονατιστός

Κάρπαθος

Κάρπαθος

Γονατιστός

Χορός από την Κάρπαθο. Το όνομά του προέρχεται από το ιδιαίτερο γονάτισμα στο βήμα. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι σταυρωτή με το αριστερό χέρι πάνω από το δεξί χέρι του επόμενου χορευτή. Επισημαίνεται ότι στο γλέντι της Καρπάθου ο Γονατιστός ακολουθεί τον “Σιανό” κα προετοιμάζει το σώμα για τον “Πάνω χορό”.

Ροδίτικος (μορφή Λέρου)

Ροδίτικος (μορφή Λέρου)

Λέρος

Λέρος

Χορός από τα Δωδεκάνησα (μορφή Λέρου). Λέγεται και “Κρητικός” ή “Πηδηχτός Ρόδου”. Το όνομά του οφείλεται σε προέλευσή του από τη Ρόδο και το ομώνυμο τραγούδι. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι από τις παλάμες, με τα χέρια στο ύψος των ώμων. Πιθανότατα ο χορός ήρθε από τους Κρητικούς που εκδιώχθηκαν την εποχή της Τουρκοκρατίας και εγκαταστάθηκαν στην ορεινή Ρόδο. Στη Λέρο ο χορός προήλθε από τη Ρόδο, αλλά χρησιμοποιείται μία ιδιαίτερη κινητική αγωγή που προσομοιάζει με το “Συρτό” του νησιού.

Διπλός εμπρός

Διπλός εμπρός

Νίσυρος

Νίσυρος

Διπλός εμπρός

Χορός από τη Νίσυρο. Το όνομά του προέρχεται από το διπλό μπάσιμο προς τα μπροστά. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι σταυρωτή με το αριστερό χέρι πάνω. Ο “διπλός εμπρός ή ομπρός” είναι χορός του πρωινού πάνω στη μελωδία του μικρασιατικού “Γιαρούμπι” και χρησιμοποιείται για να ξεκουραστούν οι χορευτές και μετά να ξαναρχίσουν τη “Σούστα”.

elΕλληνικά