Ρόδος

Χοροί Νοτίου Αιγαίου

Τζενεβέτος

Τζενεβέτος

Ρόδος

Ρόδος

Γαμήλιος χορός από το Αφάντου της Ρόδου. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι σταυρωτή με το αριστερό χέρι πάνω από το δεξί χέρι του επόμενου χορευτή. Χορεύεται μαζί με άλλους σατυρικούς χορούς στα “ξετελεφτίκια” του γάμου (δηλαδή την επόμενη Κυριακή του γάμου).

Τούρκικος

Τούρκικος (μορφή Ρόδου)

Ρόδος

Ρόδος

Απτάλικος

Αντρικός χορός από τη Μικρά Ασία, όπως χορεύεται στην Ρόδο.Λέγεται και “Ζεϊμπέκικος” ή “Τούρτσικος” στην τοπική διάλεκτο. Το όνομά του δηλώνει καταγωγή από τις μικρασιατικές ακτές. Έχει μουσικό μέτρο 9/8. Η διάταξη του χορού αποτελείται ζευγάρια αντρών που κινούνται αντικρυστά και ελεύθερα, χωρίς συγκεκριμένη κατεύθυνση και κάνουν περίτεχνες φιγούρες. Σύγχρονα χορεύεται και από ζευγάρια αντρών και ζευγάρια γυναικών ταυτόχρονα, και πάντα ακολουθεί η “Σούστα”.

Τσέλης Άντρας

Τσέλης Άντρας

Ρόδος, Ελλάδα

Ρόδος

Γαμήλιος χορός από το Αφάντου της Ρόδου. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι σταυρωτή με το αριστερό χέρι πάνω από το δεξί χέρι του επόμενου χορευτή. Χορεύεται στα “ξετελεφτίκια” στις οκτώ του γάμου , δηλαδή την επόμενη Κυριακή του γάμου όπου κλείνει και ο γάμος, μαζί με άλλους σατυρικούς χορούς όπως το Πιπέρι και “Τζενεβέτο”. Τον “Τσέλη άντρα” τον συναντάμε και την περίοδο της Αποκριάς. “Τσέλης” στην τοπική διάλεκτο είναι ο φαλακρός άντρας. Ο χορός χορεύεται και στο διπλανό χωριό της Αρχαγγέλου με την μουσική σε πιο γρήγορο τέμπο, χωρίς εναλλαγή από αργό σε γρήγορο και το βήμα είναι σταθερό σαν τον “Ίσσο.”

Χορός της ψυχής

Καρσιλαμάς (Χορός της ψυχής)

Ρόδος

Ρόδος

Καρσιλαμάς

Χορός από τη Μικρά Ασία και την Πόλη όπως χορεύεται στις Καλυθιές Ρόδου. Έχει μουσικό μέτρο 9/8. Το χορευτικό σχήμα είναι ζευγαρωτό, και χορεύεται από ένα ή περισσότερα ζευγάρια αντικρυστά και ελεύθερα χωρίς συγκεκριμένη κατεύθυνση. Μαρτυρίες κατοίκων του χωριού λένε πως στο πανηγύρι της Υψώσεως του Τιμίου Σταυρού, είχε έρθει ένας πλανόδιος έμπορος από το διπλανό χωριό του Αφάντου και ζήτησε το βιολιτζή να παίξει μια συγκεκριμένη μελωδία. Ο κόσμος που τον έβλεπε έλεγε ότι αυτός ο άνθρωπος χορεύει με την ψυχή του. Από τότε, ο βιολιτζής του χωριού έπαιζε αυτό το σκοπό και οι Καλυθενοί χόρευαν όπως τον χόρευε και ο πλανόδιος. Τώρα πλέον χορεύεται πολύ σπάνια και μόνο από γυναίκες στις παραστάσεις του τοπικού συλλόγου .

Καλαματιανός (τύπος γενικός)

Καλαματιανός (γενική μορφή)

Αγαθονήσι,Αμοργός,Ανάφη,Άνδρος,Αντίπαρος,Αστυπάλαια,Θήρα,Ίος,Κάλυμνος,Κάρπαθος,Κάσος,Κέα,Κίμωλος,Κύθνος,Κως,Λειψοί,Λέρος,Μεγίστη,Μήλος,Μύκονος,Νάξος,Νίσυρος,Πάρος,Πάτμος,Ρόδος,Σέριφος,Σίκινος,Σίφνος,Σύμη,Σύρος,Τήλος,Τήνος,Φολέγανδρος,Χάλκη

Αγαθονήσι

Καλαματιανός

Πανελλήνιος χορός με καταγωγή από τη Ρούμελη και το Μωρηά. Λέγεται και “Συρτός” κυρίως στη Μακεδονία και τη Θράκη και σε μερικά νησιά προφέρεται και ως “Καλαμαθιανός”. Το όνομά του το πήρε πιθανότατα από το τραγούδι “Μαντήλι Καλαματιανό”. Έχει μουσικό μέτρο 7/8. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρες. Η λαβή είναι από τις παλάμες στο ύψος των ώμων. Επισημαίνεται ότι στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου και την Κρήτη πάντα ο τελευταίος χορευτής είναι άντρας καθώς και ότι σε μερικές περιπτώσεις, ιδίως τις Απόκριες, μπορεί η λαβή να είναι και από τους ώμους.

elΕλληνικά