Ρόδος

Χοροί Νοτίου Αιγαίου

Γαϊτάνι (αστική μορφή)

Γαϊτάνι (αστική μορφή)

Ρόδος

Ρόδος

Γαϊτάνι

Γαμήλιος γυναικείος χορός από τη Ρόδο. Λέγεται και “Γατάνι” ή “Γαϊτανάκι”. Το όνομά του προέρχεται από τη μεσαιωνική λέξη «γαϊτάνιν», που σημαίνει μεταξωτό κορδόνι, λωρίδα, ταινία (ίσως σχετίζεται με την πόλη Gaeta της Ιταλίας, ιωνική αποικία γνωστή για την παραγωγή κορδέλας). Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο. Η κατεύθυνση της ομάδας είναι αντιωρολογιακή. Η λαβή είναι σταυρωτή με το αριστερό χέρι πάνω από το δεξί χέρι του επόμενου χορευτή. Επιπλέον, επισημαίνεται ότι το συγκεκριμένο βήμα θεωρείται χορογράφημα σύγχρονο το οποίο όμως διδάσκονταν στο σχολείο (το λεγόμενο “αστικό” γαιτανάκι της πόλης της Ρόδου).

Σούστα (Εκατόλογα, Καλυθιών Ρόδου)

Εκατόλογα

Ρόδος

Ρόδος

Χορός που συναντάται σε όλα τα Δωδεκάνησα (μορφή Καλυθιών Ρόδου). Λέγεται και “Εκατόλογα” από το ομώνυμο τραγούδι. Το όνομά του προέρχεται από την επιτόπια παλινδρομική κίνηση των χορευτών που λέγεται σουστάρισμα. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι σταυρωτή με το αριστερό χέρι πάνω από το δεξί χέρι του επόμενου χορευτή. Η ιστορία του χορού έχει ως εξής: “Ένας από τους σημαντικότερους βιολιστές στις Καλυθιές για να τιμήσει έναν Καρπάθιο δάσκαλο που υπηρετούσε τότε στο χωριό, προσπάθησε να αντιγράψει την Σούστα Καρπάθου. Οι Καλυθενοί βλέποντας τον χορό του δασκάλου έπιασαν μαζί του και το χόρευαν συνεχώς στα γλέντια. Αυτό που έδωσε και έναν λόγο παραπάνω ώστε να καθιερωθεί στο χωριό σαν ύμνος, είναι και οι στίχοι που συνόδευαν την μουσική, προσθήκη του αγαπημένου τους οργανοπαίχτη. Εμπνευσμένος από τα “Εκατόλογα της αγάπης” του Βιντσέντζου Κορνάρου και αλλάζοντας τους στίχους πλέον ο χορός και η μουσική πήρε το όνομα του ποιήματος”.

Τσέλης Άντρας

Τσέλης Άντρας

Ρόδος, Ελλάδα

Ρόδος

Γαμήλιος χορός από το Αφάντου της Ρόδου. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι σταυρωτή με το αριστερό χέρι πάνω από το δεξί χέρι του επόμενου χορευτή. Χορεύεται στα “ξετελεφτίκια” στις οκτώ του γάμου , δηλαδή την επόμενη Κυριακή του γάμου όπου κλείνει και ο γάμος, μαζί με άλλους σατυρικούς χορούς όπως το Πιπέρι και “Τζενεβέτο”. Τον “Τσέλη άντρα” τον συναντάμε και την περίοδο της Αποκριάς. “Τσέλης” στην τοπική διάλεκτο είναι ο φαλακρός άντρας. Ο χορός χορεύεται και στο διπλανό χωριό της Αρχαγγέλου με την μουσική σε πιο γρήγορο τέμπο, χωρίς εναλλαγή από αργό σε γρήγορο και το βήμα είναι σταθερό σαν τον “Ίσσο.”

Γαϊτάνι (μορφή Αφάντου)

Γαϊτάνι (μορφή Αφάντου)

Ρόδος

Ρόδος

Γαϊτάνι

Γαμήλιος γυναικείος χορός από τη Ρόδο (παραλλαγή από του Αφάντου) . Λέγεται και “Γατάνι” ή “Γαϊτανάκι”. Το όνομά του προέρχεται από τη μεσαιωνική λέξη «γαϊτάνιν», που σημαίνει μεταξωτό κορδόνι, λωρίδα, ταινία (ίσως σχετίζεται με την πόλη Gaeta της Ιταλίας, ιωνική αποικία γνωστή για την παραγωγή κορδέλας). Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο. Η κατεύθυνση της ομάδας είναι αντιωρολογιακή. Η λαβή είναι σταυρωτή με το αριστερό χέρι πάνω από το δεξί χέρι του επόμενου χορευτή

Σούστα (μορφή Απόλλωνα Ρόδου)

Σούστα (μορφή Απόλλωνα Ρόδου)

Ρόδος

Ρόδος

Χορός που συναντάται σε όλα τα Δωδεκάνησα (μορφή Απόλλωνα Ρόδου). Το όνομά του προέρχεται από την επιτόπια παλινδρομική κίνηση των χορευτών που λέγεται σουστάρισμα. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι σταυρωτή με το αριστερό χέρι πάνω από το δεξί χέρι του επόμενου χορευτή. Ο πρωτοχορευτής με τις χορεύτριες του (“κουστιέρες”) λέγεται ότι χορεύει “στον εμπρός” κι εκεί δείχνει τις χορευτικές του ικανότητες.

elΕλληνικά