Ρόδος

Χοροί

Ελληνικοί χοροί
Συρτός (μορφή Νοτίου Αιγαίου)

Συρτός (μορφή νοτίου Αιγαίου)

Άδρος,Αστυπάλαια,Κάρπαθος,Λειψοί,Μεγίστη,Νίσυρος,Ρόδος,Σύρος,Τήλος,Χάλκη

Αστυπάλαια

Πανελλήνιος χορός όπως αποδίδεται γενικά στα Νότιο Αιγαίο (ιδίως στα Δωδεκάνησα). Το όνομά του το πήρε πιθανότατα από τη διάταξη των χορευτών, όπου ο πρώτος “σύρει”, τραβάει, κατευθύνει τους υπόλοιπους. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρες. Η λαβή είναι από τις παλάμες, με τα χέρια στο ύψος των ώμων. Γενικά ο βηματισμός αποτελείται από μπροστινά βήματα (“τριαράκια” στην περιφέρεια του κύκλου) και πολλές φορές φεύγοντας από τον κύκλο χορεύουν αντικρυστά μόνοι τους “Μπάλλο”.

Σπερβέρι

Σπερβέρι

Ρόδος

Ρόδος

Γαμήλιος γυναικείος χορός από τη Ρόδο . Το όνομά του προέρχεται από το “σπερβέρι” , μια μεγάλη κουνουπιέρα της εποχής, ένα μεγάλο άσπρο ύφασμα στον αργαλειό με πολλά κεντήματα πάνω και έναν σταυρό για να ευλογεί το παστό(νυφικό κρεβάτι). Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο. Η κατεύθυνση της ομάδας είναι αντιωρολογιακή. Η λαβή είναι σταυρωτή με το αριστερό χέρι πάνω από το δεξί χέρι της επόμενης χορεύτριας. Τα εν λόγω υφάσματα τα δανειζόντουσαν συνήθως για να τελέσουν το έθιμο τρεις -τέσσερεις μέρες πριν τον γάμο, όπου τραγουδούσαν και χόρευαν κατά το στόλισμα.

Κάτω (μορφή Ρόδου)

Κάτω (μορφή Ρόδου)

Ρόδος

Ρόδος

Γαμήλιος χορός από τη Ρόδο. Το όνομά του προέρχεται από το αργό, στρωτό βήμα του. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι σταυρωτή με το αριστερό χέρι πάνω από το δεξί χέρι του επόμενου χορευτή. Επισημαίνεται ότι είναι ο χορός αυτός που συνοδεύει τα παινέματα που κάνουν για το νέο ζευγάρι. Συνήθως είναι ο πρώτος χορός-τραγούδι που ξεκινάει το γλέντι του γάμου ενώ σε μερικά χωριά είναι ο χορός που κλείνει το γλέντι. Γενικά πιάνονται πρώτα στο χορό οι συγγενείς και ακολουθούν οι καλεσμένοι.

Τζενεβέτος

Τζενεβέτος

Ρόδος

Ρόδος

Γαμήλιος χορός από το Αφάντου της Ρόδου. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρα. Η λαβή είναι σταυρωτή με το αριστερό χέρι πάνω από το δεξί χέρι του επόμενου χορευτή. Χορεύεται μαζί με άλλους σατυρικούς χορούς στα “ξετελεφτίκια” του γάμου (δηλαδή την επόμενη Κυριακή του γάμου).

Τούρκικος

Τούρκικος (μορφή Ρόδου)

Ρόδος

Ρόδος

Απτάλικος

Αντρικός χορός από τη Μικρά Ασία, όπως χορεύεται στην Ρόδο.Λέγεται και “Ζεϊμπέκικος” ή “Τούρτσικος” στην τοπική διάλεκτο. Το όνομά του δηλώνει καταγωγή από τις μικρασιατικές ακτές. Έχει μουσικό μέτρο 9/8. Η διάταξη του χορού αποτελείται ζευγάρια αντρών που κινούνται αντικρυστά και ελεύθερα, χωρίς συγκεκριμένη κατεύθυνση και κάνουν περίτεχνες φιγούρες. Σύγχρονα χορεύεται και από ζευγάρια αντρών και ζευγάρια γυναικών ταυτόχρονα, και πάντα ακολουθεί η “Σούστα”.

elΕλληνικά