Νάξος

Χοροί Νοτίου Αιγαίου

Ρούσικος

Ρούσικος

Νάξος

Νάξος

Χορός της Νάξου. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το σχήμα είναι ζευγαρωτό (ένας άντρας και μία γυναίκα), έχει ελεύθερη κατεύθυνση και οι χορευτές χορεύουν χωρίς να κρατιόνται. Είναι ζευγαρωτός ελεύθερος αυτοσχεδιαστικός χορός που χορευόταν στη Νάξο, αλλά πλέον η μουσική του χρησιμοποιείται στη σουίτα των γρήγορων “μπάλλων”. Αντίστοιχη μορφή είναι το “Σέρβικο” Κορθίου.

Συρτός (μορφή Νοτίων Κυκλάδων)

Συρτός (παλαιά μορφή Νάξου)

Νάξος

Νάξος

Πανελλήνιος χορός όπως αποδίδονταν παλιά στη Νάξο. Το όνομά του το πήρε πιθανότατα από τη διάταξη των χορευτών, όπου ο πρώτος “σύρει”, τραβάει, κατευθύνει τους υπόλοιπους. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρες. Η λαβή είναι από τις παλάμες, με τα χέρια στο ύψος των ώμων. Ο “Συρτός” στα Δωδεκάνησα δεν καταλαμβάνει σημαντικό μέρος στο χρόνο του γλεντιού ίσως γιατί δεν υπάρχει ανάλογο μουσικό ρεπερτόριο στα νησιά. Οι χορευτές κάνουν αρκετά “ψαλίδια”, στα ρεφρέν της μουσικής και γίνονται πολλές φιγούρες από τον πρωτοχορευτή (τα λεγόμενα “τσαλίμια”). Η μορφή αυτή διατηρείται στην Κορωνίδα και συνήθως ο σκοπός εκτελείται από τσαμπουνοντούμπακα και ακολουθείται από τον “Μπάλλο”.

Συρτός (νέα μορφή Νάξου)

Νάξος

Νάξος

Πανελλήνιος χορός όπως αποδίδεται σύγχρονα στη Νάξο. Το όνομά του το πήρε πιθανότατα από τη διάταξη των χορευτών, όπου ο πρώτος “σύρει”, τραβάει, κατευθύνει τους υπόλοιπους. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρες. Η λαβή είναι από τις παλάμες, με τα χέρια στο ύψος των ώμων. Χορεύεται με αρκετά “τσακίσματα” (ημικαθίσματα), και πολλές φιγούρες από τον πρωτοχορευτή (τα λεγόμενα “τσαλίμια”) στα ρεφρέν της μουσικής. Συνήθως ακολουθείται από τον “Μπάλλο”. Όταν χορεύουν μόνο άντρες συνηθίζουν να πιάνονται και από τους ώμους.

Καλαματιανός (τύπος γενικός)

Καλαματιανός (γενική μορφή)

Αγαθονήσι,Αμοργός,Ανάφη,Άνδρος,Αντίπαρος,Αστυπάλαια,Θήρα,Ίος,Κάλυμνος,Κάρπαθος,Κάσος,Κέα,Κίμωλος,Κύθνος,Κως,Λειψοί,Λέρος,Μεγίστη,Μήλος,Μύκονος,Νάξος,Νίσυρος,Πάρος,Πάτμος,Ρόδος,Σέριφος,Σίκινος,Σίφνος,Σύμη,Σύρος,Τήλος,Τήνος,Φολέγανδρος,Χάλκη

Αγαθονήσι

Καλαματιανός

Πανελλήνιος χορός με καταγωγή από τη Ρούμελη και το Μωρηά. Λέγεται και “Συρτός” κυρίως στη Μακεδονία και τη Θράκη και σε μερικά νησιά προφέρεται και ως “Καλαμαθιανός”. Το όνομά του το πήρε πιθανότατα από το τραγούδι “Μαντήλι Καλαματιανό”. Έχει μουσικό μέτρο 7/8. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρες. Η λαβή είναι από τις παλάμες στο ύψος των ώμων. Επισημαίνεται ότι στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου και την Κρήτη πάντα ο τελευταίος χορευτής είναι άντρας καθώς και ότι σε μερικές περιπτώσεις, ιδίως τις Απόκριες, μπορεί η λαβή να είναι και από τους ώμους.

Μπάλλος (μορφή νοτίων Κυκλάδων)

Μπάλλος (μορφή νοτίων Κυκλάδων)

Ανάφη,Θήρα,Κίμωλος,Μήλος,Νάξος,Σίκινος,Φολέγανδρος

Ανάφη

Χορός των νησιών (μορφή των νοτίων Κυκλάδων). Γράφεται και “Μπάλος”. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το σχήμα είναι ζευγαρωτό (ένας άντρας και μία γυναίκα), έχει ελεύθερη κατεύθυνση και οι χορευτές χορεύουν ελεύθερα. Είναι ζευγαρωτός ελεύθερος αυτοσχεδιαστικός χορός που ακολουθεί τον “Συρτό” (και την τεχνοτροπία στο βήμα του).Πλέον, λόγω της δισκογραφίας, μπορεί να είναι και αυτόνομος. Αντίστοιχα παλαιότερα χορευόταν από ένα ζευγάρι, αλλά πλέον από πολλά μαζί.

elΕλληνικά