Κίμωλος

Χοροί Νοτίου Αιγαίου

Μπίνα

Κίμωλος, Ελλάδα

Κίμωλος

Μπίνα

Αποκριάτικο χοροπαίχνιδο από την Κίμωλο. Το όνομά του προέρχεται από το δίστιχο που τραγούδαγαν οι χορευτές και σημαίνει “κουβάλημα κάποιου στην πλάτη ή στον ώμο” . Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι αρχικά τόξο το οποίο καταλήγει σε σπείρα καθώς οι χορευτές κουλουριάζουν με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η λαβή των χορευτών, που είναι μόνο άντρες, είναι αρχικά με τα χέρια τεντωμένα κάτω και μετά με το αριστερό χέρι κάτω από το καβάλο τους (περνώντας τα πόδια πάνω από το χέρι του χορευτή που βρίσκεται πίσω τους) ενώ ο πρώτος κρατάει στα χέρια του μία ζώνη και βαράει τους άλλους. Επιπλέον, επισημαίνεται ότι ακριβώς τον ίδιο χορό χόρευαν στη Νάξο (“Κουτεντέ”) και στην Πάρο (“Πάνω Ζε”).

Γαϊτανάκι

Γαϊτανάκι

Σύρος, Σύρος Ερμούπολη, Ελλάδα

Αγαθονήσι

Πανελλήνιος αποκριάτικος χορός. Λέγεται και “Γατάνι” ή “Γαϊτανάκι”. Το όνομά του προέρχεται από τη μεσαιωνικής λέξης «γαϊτάνιν», που σημαίνει μεταξωτό κορδόνι, λωρίδα, ταινία (ίσως σχετίζεται με την πόλη Gaeta της Ιταλίας, ιωνική αποικία γνωστή για την παραγωγή κορδέλας). Έχει μουσικό μέτρο 2/4 στα νησιά και 7/8 στη στεριανή χώρα. Το χορευτικό σχήμα είναι αρχικά κυκλικό και εναλλάσσεται σε δύο ομόκεντρους κύκλους που κινούνται αντίρροπα. Η διάταξη των χορευτών αποτελείται από 13 άτομα, ο ένας εκ των οποίων στηρίζει πάντα το στύλο πάνω στο οποίο είναι δεμένες οι κορδέλες . Η λαβή είναι ελεύθερη μεταξύ των χορευτών αλλά όλοι κρατιόνται από μία κορδέλα (γαϊτάνι) η οποία ξεκινάει από την κορυφή του στύλου στο κέντρο του κύκλου. Εν συνεχεία, όταν οι κορδέλες έχουν όλες τυλιχτεί και οι χορευτές χορεύουν όλο και πιο κοντά στο κοντάρι, αντιστρέφεται η φορά του χορού και αφού τα γαϊτάνια ξετυλιχτούν ο χορός τελειώνει. Ο αριθμός των δώδεκα χορευτών λέγεται ότι δηλώνει τους μήνες του χρόνου που εναλλάσσονται ή τις Ώρες, τις μυθικές θεότητες του χρόνου. Ο κυκλικός χορός συμβολίζει τον κύκλο της ζωής, από τη ζωή στον θάνατο, από τη λύπη στη χαρά, από τον χειμώνα στην άνοιξη και το αντίθετο. Παλαιότερα χορευόταν σε όλη τη χώρα αλλά πλέον μόνο σε χορευτικές παραστάσεις και αναβιώσεις αποκριάτικων εθίμων στις πιο πολλές περιοχές, χωρίς συγκεκριμένο αριθμό χορευτών.

Σούστα (μορφή Κιμώλου)

Σούστα (μορφή Κιμώλου)

Κίμωλος

Κίμωλος

Αποκριάτικος αντρικός χορός όπως αποδίδεται στην Κίμωλο. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή, και λαβή από τους ώμους. Όπως και στο “Πιπέρι”, ο πρωτοχορευτής κρατάει ζωνάρι, περιφέρεται και χτυπάει τους υπόλοιπους .

Καλαματιανός (τύπος γενικός)

Καλαματιανός (γενική μορφή)

Αγαθονήσι,Αμοργός,Ανάφη,Άνδρος,Αντίπαρος,Αστυπάλαια,Θήρα,Ίος,Κάλυμνος,Κάρπαθος,Κάσος,Κέα,Κίμωλος,Κύθνος,Κως,Λειψοί,Λέρος,Μεγίστη,Μήλος,Μύκονος,Νάξος,Νίσυρος,Πάρος,Πάτμος,Ρόδος,Σέριφος,Σίκινος,Σίφνος,Σύμη,Σύρος,Τήλος,Τήνος,Φολέγανδρος,Χάλκη

Αγαθονήσι

Καλαματιανός

Πανελλήνιος χορός με καταγωγή από τη Ρούμελη και το Μωρηά. Λέγεται και “Συρτός” κυρίως στη Μακεδονία και τη Θράκη και σε μερικά νησιά προφέρεται και ως “Καλαμαθιανός”. Το όνομά του το πήρε πιθανότατα από το τραγούδι “Μαντήλι Καλαματιανό”. Έχει μουσικό μέτρο 7/8. Το χορευτικό σχήμα είναι τόξο με κατεύθυνση αντιωρολογιακή. Η διάταξη των χορευτών περιλαμβάνει γυναίκες μεταξύ των αντρών, με πρωτοχορευτή καθώς και τελευταίο του χορού πάντα άντρες. Η λαβή είναι από τις παλάμες στο ύψος των ώμων. Επισημαίνεται ότι στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου και την Κρήτη πάντα ο τελευταίος χορευτής είναι άντρας καθώς και ότι σε μερικές περιπτώσεις, ιδίως τις Απόκριες, μπορεί η λαβή να είναι και από τους ώμους.

Μπάλλος (μορφή νοτίων Κυκλάδων)

Μπάλλος (μορφή νοτίων Κυκλάδων)

Ανάφη,Θήρα,Κίμωλος,Μήλος,Νάξος,Σίκινος,Φολέγανδρος

Ανάφη

Χορός των νησιών (μορφή των νοτίων Κυκλάδων). Γράφεται και “Μπάλος”. Έχει μουσικό μέτρο 2/4. Το σχήμα είναι ζευγαρωτό (ένας άντρας και μία γυναίκα), έχει ελεύθερη κατεύθυνση και οι χορευτές χορεύουν ελεύθερα. Είναι ζευγαρωτός ελεύθερος αυτοσχεδιαστικός χορός που ακολουθεί τον “Συρτό” (και την τεχνοτροπία στο βήμα του).Πλέον, λόγω της δισκογραφίας, μπορεί να είναι και αυτόνομος. Αντίστοιχα παλαιότερα χορευόταν από ένα ζευγάρι, αλλά πλέον από πολλά μαζί.